Deze week werken jullie aan jullie eerste hoofdproductie. De meeste van jullie hebben al gemerkt dat je niet alleen een ‘verhaal’ nodig hebt om een mooie infographic te maken, maar ook een hele hoop informatie. Vaak wordt er in een goede infographic minstens één dataset gebruikt. Beantwoord aan de hand van de literatuur en een infographic die je zelf uitzoekt de volgende vragen:
- Hoe kunnen journalisten datavisualisatie-achtige elementen combineren met grafische elementen? En; wat kan de meerwaarde van zo’n combinatie zijn?
Verder wil ik dat jullie de door jullie gekozen visualisatie aan minstens één uitspraak van Steve Duenes & Matthew Ericsson (zie deze video) verbinden.
Net als vorige week, lever ik ook deze week zelf een antwoord in. Voor deze week kies ik een infographic van The New York Times (klik hier voor een grote versie). Voor deze infographic is een gigantische dataset gebruikt. The New York Times had ervoor kunnen kiezen die dataset in een serie grafieken te verwerken, maar dat hebben ze niet gedaan. De vorm van deze infographic is verrassend, en daarmee (wat mij betreft) veel aantrekkelijker dan een verzameling bar charts. Volgens Valinda Chan (Chan, 2017) is een van de kenmerken van een infographic dat er een duidelijk argument naar voren wordt gebracht. Dat gebeurt bij deze infographic. De makers lijken te willen zeggen dat er een groeiend aantal diersoorten uitgestorven raken. Dat doen ze niet alleen door middel van tekst, maar ook door middel van vorm. De rode kleur geeft een duidelijk dreigend signaal af.
Aan de andere kant zijn er ook redenen om te zeggen dat we hier niet met een infographic te maken hebben, maar met een datavisualisatie. De infographic lijkt niet direct een lopend verhaal te vertellen, maar lijkt er vooral op gericht te zijn een dataset op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier te presenteren. En dat werkt. Omdat het hier om data gaat, is de kans dat mensen deze infographic als betrouwbaar zullen ervaren namelijk een stuk groter. Dit is iets waar Valinda Chan (Chan, 2017) in haar tekst een belangrijk punt van maakt. De combinatie van datavisualisatie-elementen en infographic-elementen kan daarom ideaal zijn voor de journalistiek. We kunnen met deze combinatie namelijk twee dingen bereiken: een aantrekkelijke infographic maken waar mensen op willen klikken terwijl we tegelijkertijd een verhaal vertellen dat betrouwbaar en informatief overkomt.
Als ik deze observatie verbindt aan de video van Steve Duenes & Matthew Ericsson, vallen met name de ‘icoontjes’ die in de infographic worden gebruikt op. Volgens Duenes en Ericsson kan een dataset een vrij abstract beeld opleveren. In de video laten ze zien hoe grafische elementen ervoor zorgen dat infographics over de Amerikaanse presidentsverkiezingen ervoor zorgen dat een onderwerp dat vrij abstract is inzichtelijker kan maken. Hetzelfde is heel mooi gebeurt in de infographic van The New York Times. Hier is voor iedere afdeling van het dierenrijk één herkenbare soort gekozen om de volledige afdeling te vertegenwoordigen. Iedere soort wordt getoond als een groep simpele icoontjes. Dit zorgt ervoor dat het publiek heel snel kan begrijpen waar de infographic over gaat.
Leave a Reply
13 Comments on "Week 2: Infographics en datavisualisaties"