Mensen kunnen visuele communicatie sneller verwerken dan bijvoorbeeld geschreven communicatie. Daarom kan een visuele boodschap erg veel impact hebben. Zoek een voorbeeld van een infographic of een andere vorm van visuele communicatie die naar jouw mening effectief is, en leg aan de hand van minimaal twéé bronnen die we deze week behandeld hebben uit waarom jij dat vindt. Post jouw keuze als een reactie op dit bericht. Je reactie wordt tijdens de wekelijkse vormdiscussies besproken.
—
Om jullie op weg te helpen, lever ik zelf iedere week een persoonlijk antwoord op de opdracht in. Voor de opdracht van deze week kies ik een visualisatie van Wirtschaft, een Duits tijdschrift. De visualisatie heet ‘Das Rezept’ (het recept) en laat een aantal ingrediënten zien in de vorm van een taartdiagram. Ik vind recepten soms lastig om te lezen, omdat ze soms niet expliciet genoeg zijn. Als er staat “Snijd de tomaat”, weet ik bijvoorbeeld niet of ik plakjes of kwarten moet snijden, etc. Deze visualisatie laat direct zien hoe de ingrediënten gebruikt zouden moeten worden. Volgens Krum (2018) zijn mensen erg goed in het herkennen van patronen en visuele informatie. Beide ideeën kunnen toegepast worden op deze visualisatie. Dankzij de foto’s van de ingrediënten zie ik namelijk meteen dat dit een recept is. Omdat er een taartdiagram gebruikt wordt, zie ik direct hoe de verhoudingen van de ingrediënten zijn. Dit zorgt ervoor dat ik de informatie makkelijk kan verwerken en onthouden. De taartdiagram zou echter ook voor problemen kunnen zorgen. Zoals Kirk (2017) in zijn blog laat zien, wordt deze vorm regelmatig verkeerd gebruikt. Ik weet niet zeker of de verhoudingen in deze visualisatie precies overeenkomen met de verhoudingen die voor dit recept nodig zijn. Als de verhoudingen niet kloppen, kan dat vervelende gevolgen hebben voor mensen die meer aandacht besteden aan de visualisatie dan aan de geschreven tekst (dat zal voor een hoop mensen gelden als we Krum mogen geloven).
—
Literatuur week 1:
The fine line between intent and perception (Kirk, 2017)
16 useless infographics (Chalabi, 2013)
It’s Time to Draw: Visual Thinking, Sketch Notes, and the Trick to Becoming Visually Literate(Xplane, 2015)
Pick a good topic (Krum, 2013)
Transmedia What? (Jenkins, 2016)
Convergence Culture (Jenkins & Deuze, 2008)
“De ethische kant van visualisaties krijgt steeds meer aandacht” (Beekmans, 2017)
Zelf visualiseren? Hier vind je de beste visualisatietools (Beekmans, 2018)
Why infographics work (Krum, 2013)
Leave a Reply
18 Comments on "Week 1: Effectieve visuele communicatie"
https://www.entrepreneur.com/article/308101
https://nl.pinterest.com/pin/111604896992434466/
Een infographic zoals een infographic hoort te zijn. Mooi, overzichtelijk en helder. Bij veel infographics heb ik het idee dat vooral gemaakt is omdat het ‘mooi’ is. Dan is iets heel mooi maar niet functioneel of duidelijk. Deze infographic is duidelijk en heel functioneel. Je ziet in een schematisch overzicht hoe TMG er voor staat.
https://www.entrepreneur.com/article/308101
Deze infographic is een duidelijke weergave over de cannabisindustrie in Amerika. De infographic staat geordend onder elkaar en zonder lappen tekst en soms zelfs geen is duidelijk welke informatie de maker wil overdragen op de kijker. Het is een goed onderwerp dat al tijden speelt in Amerika. Mensen die er nooit iets van wisten of wilden weten kunnen hier in twee minuten zien wat de voordelen zijn van het legaliseren van wiet, waar het voor gebruikt wordt, door wie het gebruikt wordt en wat het voor een gevolgen heeft voor de toekomst.