Week 1: Effectieve visuele communicatie

February 5, 2018
Posted in Visualiseren
February 5, 2018 Inge Beekmans

Mensen kunnen visuele communicatie sneller verwerken dan bijvoorbeeld geschreven communicatie. Daarom kan een visuele boodschap erg veel impact hebben. Zoek een voorbeeld van een infographic of een andere vorm van visuele communicatie die naar jouw mening effectief is, en leg aan de hand van minimaal twéé bronnen die we deze week behandeld hebben uit waarom jij dat vindt. Post jouw keuze als een reactie op dit bericht. Je reactie wordt tijdens de wekelijkse vormdiscussies besproken.

Om jullie op weg te helpen, lever ik zelf iedere week een persoonlijk antwoord op de opdracht in. Voor de opdracht van deze week kies ik een visualisatie van Wirtschaft, een Duits tijdschrift. De visualisatie heet ‘Das Rezept’ (het recept) en laat een aantal ingrediënten zien in de vorm van een taartdiagram. Ik vind recepten soms lastig om te lezen, omdat ze soms niet expliciet genoeg zijn. Als er staat “Snijd de tomaat”, weet ik bijvoorbeeld niet of ik plakjes of kwarten moet snijden, etc. Deze visualisatie laat direct zien hoe de ingrediënten gebruikt zouden moeten worden. Volgens Krum (2018) zijn mensen erg goed in het herkennen van patronen en visuele informatie. Beide ideeën kunnen toegepast worden op deze visualisatie. Dankzij de foto’s van de ingrediënten zie ik namelijk meteen dat dit een recept is. Omdat er een taartdiagram gebruikt wordt, zie ik direct hoe de verhoudingen van de ingrediënten zijn. Dit zorgt ervoor dat ik de informatie makkelijk kan verwerken en onthouden. De taartdiagram zou echter ook voor problemen kunnen zorgen. Zoals Kirk (2017) in zijn blog laat zien, wordt deze vorm regelmatig verkeerd gebruikt. Ik weet niet zeker of de verhoudingen in deze visualisatie precies overeenkomen met de verhoudingen die voor dit recept nodig zijn. Als de verhoudingen niet kloppen, kan dat vervelende gevolgen hebben voor mensen die meer aandacht besteden aan de visualisatie dan aan de geschreven tekst (dat zal voor een hoop mensen gelden als we Krum mogen geloven). 

Literatuur week 1:

The fine line between intent and perception (Kirk, 2017)
16 useless infographics (Chalabi, 2013)
It’s Time to Draw: Visual Thinking, Sketch Notes, and the Trick to Becoming Visually Literate(Xplane, 2015)
Pick a good topic (Krum, 2013)
Transmedia What? (Jenkins, 2016)
Convergence Culture (Jenkins & Deuze, 2008)
De ethische kant van visualisaties krijgt steeds meer aandacht” (Beekmans, 2017)
Zelf visualiseren? Hier vind je de beste visualisatietools (Beekmans, 2018)
Why infographics work (Krum, 2013)

Leave a Reply

18 Comments on "Week 1: Effectieve visuele communicatie"

Notify of
avatar
Sort by:   newest | oldest | most voted
Cas Ligtenberg
Guest
Deze infographic toont hoe klimaatverandering invloed heeft op de leefwijze van ijsberen op de polen. Hij is gemaakt door een bedrijf wat aandacht wil besteden aan dit fenomeen en zodoende mensen wil werven om een ijsbeer te adopteren. Klimaatverandering is een onderwerp wat mij pas interesseert als ik het op beeld zie, omdat zo de problematiek een gezicht krijgt. Deze infographic doet dat door (vaak indrukwekkende) cijfers groot af te beelden en de informatie rondom de klimaatverandering duidelijk en compact af te beelden. Dit onderschrijft ook Krum (2013) door te stellen dat een visualisatie een snellere manier is om informatie… Read more »
Kevin van den Essen
Guest
Ik heb gekozen voor een infographic van CD Projekt RED, een gamestudio uit Polen. Zij brachten in 2014 de visualisatie ‘The Witcher in numbers’ naar buiten om gamers te enthousiasmeren voor de release van het derde deel van de franchise in 2015. Krum (2013) benadrukt dat een infographic nieuwe informatie moet bevatten, die de doelgroep nog niet kent en interessant vindt. CD Projekt RED vertelde in verschillende interviews dat The Witcher 3: Wild Hunt vele malen groter was dan zijn voorgangers. De precieze verhoudingen maakten ze nog niet bekend. Met deze visualisatie kwam het bedrijf niet alleen met nieuwe data… Read more »
Naomi Kokkes
Guest
de UK. De visualisatie gaat over de televisieserie Doctor Who, een van de langstlopende serie ter wereld. Doctor Who wordt sinds 1963 uitgezonden, en loopt vandaag de dag nog steeds. Door de jaren heen zijn er heel wat acteurs geweest die de hoofdrol in de serie vertolkt hebben. Zoveel dat het soms lastig is om ze allemaal op een rijtje te houden. De visualisatie van Gilbey laat zien welke acteur in welk seizoen de Doctor speelde en voor hoelang. Het is wel een visualisatie waarbij mensen die niet bekend zijn met de Doctor wel extra informatie nodig hebben, omdat er… Read more »
Naomi Kokkes
Guest
Voor de opdracht van deze week kies ik een visualisatie van Sam Gilbey, een kunstenaar uit de UK. De visualisatie gaat over de televisieserie Doctor Who, een van de langstlopende serie ter wereld. Doctor Who wordt sinds 1963 uitgezonden, en loopt vandaag de dag nog steeds. Door de jaren heen zijn er heel wat acteurs geweest die de hoofdrol in de serie vertolkt hebben. Zoveel dat het soms lastig is om ze allemaal op een rijtje te houden. De visualisatie van Gilbey laat zien welke acteur in welk seizoen de Doctor speelde en voor hoelang. Het is wel een visualisatie… Read more »
Iris Hendriks
Guest
https://www.stlouisfed.org/~/media/Education/Lessons/pdf/maps/PDF1_SA1870Church-Accommodation.pdf?la=en Hallooo, Dit is een Infographic die gaat over de aanwezigheid van kerken binnen de staten van Amerika. Ook zou het uit moet leggen wat voor soort kerken het zijn en voor hoeveel mensen er geen kerk aanwezig is. Dit is een perfect voorbeeld van hoe een infographic NIET zou moeten zijn. Op het eerste gezicht is dit al geen aantrekkelijk plaatje. Het is heel onoverzichtelijk en de lezer heeft geen idee waar het over gaat. Daarnaast is het kleurenpalet niet fijn om naar te kijken. Het ziet er oud en viezig uit. Een infographic zou in een oogopslag duidelijkheid… Read more »
Dianne de Gruyter
Guest
Link infographic: https://nl.pinterest.com/pin/465418942724657014/ Ik denk dat er bij de meeste mensen wel een belletje gaat rinkelen als ze de infographic zien.Volgens Krum (2018) zijn mensen erg goed in het herkennen van visuele informatie.En volgens mij is dat bij dit onderwerp wel het geval. Disney is een bekend fenomeen, zo ook de disneyprinsessen die in deze infographic worden uitgelicht. Je komt door deze infographic veel te weten over hun achtergrond die door de opstelling in de infographic makkelijk te vergelijken is met de achtergronden van de andere disneyprinsessen. Er wordt best ‘zware’ informatie gegeven over iets lichts. De verschillen in etniciteit… Read more »
Elise den Hertog
Guest
https://nl.pinterest.com/pin/310185493080295076/ Zoals de titel van Krums onderzoek al zegt: Pick a Good Topic. Een van de belangrijkste elementen in je infographic. Maar hij legt ook uit dat een goed onderwerp zowel een populair onderwerp als controversieel onderwerp kan zijn. Mijn gekozen infographic is een heel populair onderwerp. Reizen is iets wat we tegenwoordig allemaal veel makkelijker en sneller doen. Dus om in een oogopslag te kunnen zien wat je in Lissabon kan doen, moet zeggen en moet eten is best handig. Ik vraag me alleen af of het ook echt aan zou slaan deze infographic. Je kan met gemak de… Read more »
Sanne Scheffers
Guest
Ik kies voor deze opdracht voor de visualisatie over het theaterbezoek in de UK. Verschillende feiten over het Britse publiek en hun theaterervaring zijn bij elkaar geraapt, om zo een beter beeld te krijgen over hoe de theaterindustrie ervoor staat. Op het eerste oog ziet het er uit als een prima infographic. Toen ik er langer naar keek merkte ik dat er vrij veel dingen niet altijd even logisch en goed uitgewerkt zijn. Zo heeft deze infographic geen ware “key message”. Het geheel vertelt veel kleine verhalen over het theater, maar als je ze allemaal hebt gelezen is niet precies… Read more »
Rinse Bulkmans
Guest
https://peilingpraktijken.nl/weblog/2017/05/deze-grafieken-zijn-bepaald-geen-kampioenen/ Deze infographic gaat over het kampioenschap van Feyenoord afgelopen seizoen. Er zijn twee cirkels in deze infographic. De een bestaat uit het logo van Feyenoord en de andere uit het logo van Ajax. De vraag was: Wie hoopt u dat kampioen wordt? Deze vraag werd gesteld aan 17.000 leden van het opiniepanel. Feyenoord kreeg 58% van de stemmen, terwijl Ajax 38% van de stemmen kreeg. In de infographic is de cirkel van Feyenoord precies 2 keer zo groot als die van Ajax, terwijl 58% niet twee keer zo veel is als 38%. Het totaal is overigens niet 100%, maar… Read more »
Marius Brugman
Guest
Deze infographic geeft informatie over het aantal studenten dat in Texas (VS) niet hun school afmaken. De informatie/plaatsen zijn erg helder en het is als gebruiker makkelijk om de gewenste informatie af te lezen. Zoals wordt verteld door Kirk (2017) is het belangrijk dat er bij visualisatie wordt nagedacht over een logische vormkeuze om bepaalde statistieken/informatie op een logische wijze weer te geven. In deze infographic gaat het over studenten. Om de verschillende resultaten van het onderzoek naar het aantal ‘drop outs’ weer te geven is op een logische manier gekozen om dat met poppetjes te doen die de verdeling… Read more »
Jacco Stoete
Guest
Ik heb gekozen voor de visualisatie over herhaling in muziek van Colin Morris. Vox heeft er een video over gemaakt op hun youtube-kanaal: https://www.youtube.com/watch?v=HzzmqUoQobc. Ik heb voor deze visualisatie gekozen omdat dit voor mij aantoont hoe ver je met een beetje creativiteit kunt komen. Op het eerste gezicht zie je enkel bepaalde patronen en weet je niet waar alle blokjes en kleurtjes voor staan. Wanneer je wordt verteld wat deze figuren betekenen, krijg je echter direct door hoe een bepaald nummer in elkaar zit. Ieder lied is namelijk opgedeeld in stukken die soms meerdere keren herhaald worden. Door ritmes en… Read more »
Aisha Selser
Guest
Mijn gekozen infographic gaat over de psychologie achter menukaarten in restaurants. Het is een vrij simpele, maar toch interessante graphic waarin 14 ‘trucjes’ worden belicht. In het midden staat een afbeelding van een simpel wit met zwart menu. Door middel van pijltjes worden aan de hand van dat menu de trucs aangewezen en uitgelegd. Ondanks dat het een ietwat saaie infographic – met slechts vier kleuren en veertien blokken tekst – is, is het onderwerp (voor mij) interessant genoeg om het alsnog te gaan lezen. Randy Krum raadt in zijn boek Cool Infographics (2013) juist aan om zo min mogelijk… Read more »
Dennis
Guest
https://nl.pinterest.com/pin/834714112159111467/ Toen ik deze visualisatie zag schoot ik bijna meteen in de lach. Dit zou een mooie zeventiende infographic zijn in het artikel van The Guardian. Aan de ene kant doet hij een paar dingen goed: de boodschap is binnen enkele secondes duidelijk (welke taal je ook spreekt) en je krijgt context door de vergelijking die in de visualisatie wordt gemaakt (Krum, 2013). Volgens Kirk (2017) is het belangrijk welke metaforen en plaatjes in een infographic gekozen worden. Met dit onderwerp is het makkelijk omdat de vissersschepen en vissen zelf getekend kunnen worden. Niks mis mee tot dus ver. Aan… Read more »
Aaron Schafrat
Guest
Deze infographic vergelijkt de uitgaven van de Verenigde Staten op de gebieden van defensie en ontwikkelingshulp. Wat mij betreft is het heel spannend of mooi weergegeven. Op het eerste gezicht lijkt de infographic misschien wat onoverzichtelijk maar als je begint met lezen wijst het zichzelf. Perfect is hij in ieder geval niet. Zoals beschreven door Kirk (2017) leest niemand eigenlijk de intro. Toch staat daar wel iets belangrijks over het plaatje, namelijk de verhouding dus ontwikkelingshulp (bouwen) en het leger (dingen kapotmaken). Als je die informatie over het hoofd ziet komt de infographic al een stuk meer framend over. Dan… Read more »
Dick
Guest
Sven Strijbosch
Guest

https://nl.pinterest.com/pin/111604896992434466/

Een infographic zoals een infographic hoort te zijn. Mooi, overzichtelijk en helder. Bij veel infographics heb ik het idee dat vooral gemaakt is omdat het ‘mooi’ is. Dan is iets heel mooi maar niet functioneel of duidelijk. Deze infographic is duidelijk en heel functioneel. Je ziet in een schematisch overzicht hoe TMG er voor staat.

Dick Hermans
Guest

https://www.entrepreneur.com/article/308101

Deze infographic is een duidelijke weergave over de cannabisindustrie in Amerika. De infographic staat geordend onder elkaar en zonder lappen tekst en soms zelfs geen is duidelijk welke informatie de maker wil overdragen op de kijker. Het is een goed onderwerp dat al tijden speelt in Amerika. Mensen die er nooit iets van wisten of wilden weten kunnen hier in twee minuten zien wat de voordelen zijn van het legaliseren van wiet, waar het voor gebruikt wordt, door wie het gebruikt wordt en wat het voor een gevolgen heeft voor de toekomst.

Elysa van der Ven
Guest
https://nl.pinterest.com/pin/110056784625979908/ Deze infographic bevat wat meer tekst dan de gemiddelde heb ik het idee, maar persoonlijk stoor ik me daar niet aan. Het leuke aan deze infographic vind ik dat vegetarisme gepromoot wordt zonder letterlijke argumenten. In plaats daarvan zien we de vele kwaliteiten en eigenschappen van de dieren die (in de westerse samenleving) het meest gegeten worden. Die onderliggende boodschap maakt de infographic, denk ik, effectief: de bedoeling is duidelijk maar ligt er niet dik bovenop. Mogelijk blijven vleeseters daardoor ook lezen/kijken, terwijl ze een pleidooi over vegetarisme misschien eerder zouden wegklikken. Dat heeft natuurlijk ook met de opvallende… Read more »